Motor Takozları, Süspansiyon Direksiyon Ön Takım Burç, Takoz, Conta ve Körükleri Burçlar ve Takozlar:Motorlu araçlarda hareket ederek çalışan tüm mekanik parçaların daha sessiz, titreşimsiz, sarsıntısız, esnek ve aşınmasız olarak çalışabilmesi için kauçuk malzemeden üretilen ve metal parçalarla birleşik çalışan burç ve takozlar kullanılmaktadır. Körükler:Otomotivde kullanılan körükler genellikle yağlı-gresli olarak çalışan hareketli mekanik aksamın dış ortamdan izolasyonunu sağlayarak, toz-toprak-su-kir gibi olumsuz çevre etkilerinin ilgili mekanizmayı etkilemesi engellenmiş olur. Contalar – Keçeler – O Ring’ler:Motorlu araçlarda en başta motor olmak üzere bir donanımda akışkanlar kullanılmaktadır. Bu akışkanlar sıvı veya hava olabilir. Araçtaki tüm sıvı ve gaz akışkanlarla çalışan donanımlarda ve bağlantı elemanlarında sızdırmazlık elemanları kullanılır, bunlar kauçuk veya kauçuk-metalden meydana gelen contalar, keçeler, o-ringler’dir.
Motor Takozu Ne İşe Yarar ? (Motor Takozu – Motor Kulağının Görevleri ve Yapısı) Motor Takozları: Motorun araç gövdesine (şasiye) bağlantısı motor takozları ile sağlanır. Bunlara motor kulağı da denir. Kauçuk ve metal kısımlardan oluşur. Kauçuk kısım titreşimlerin emilmesini sağlar. Motor takozlarının görevi şunlardır; motordaki sarsıntı ve titreşimleri emerek (absorbe ederek) şasiye aktarılmasını önlemek, şasinin titreşimlerinin motora geçmesini önlemek, motorun devirlenme sırasındaki burulma hareketine karşı koymak. Motor takozları aracın daha sessiz, titreşimsiz çalışmasında, sağladıkları doğru bağlantı açısıyla motor ve aktarma organlarının düzgün çalışmasında etkilidirler. Zamanla titreşimli çalışmadan dolayı ömrünü tamamlaya motor takozları boşluk yapabilir, bu durumda değiştirilmeleri gerekir.
Amortisör Takozları Tüm aracın ağırlığını üzerinde taşıyan, yol tutuşu ve konfor gereksinimlerini yerine getiren, yoldan gelen tüm darbe ve titreşimleri üzerine alan süspansiyon sistemi parçalarında, kauçuk takozlar, kauçuk-metal burçlar kullanılır. Bunlar titreşimleri azaltır, darbeleri sönümler, boşluğu alır ve daha sessiz bir çalışma sağlarlar. Darbe ve titreşimlerden tüm aracı ve süspansiyon elemanlarını korurlar. Helezon yayların üst ve alt tablalarında darbe emici kauçuk takozlar kullanılır. Yaprak yayların (makas) bağlantıları da kauçuk burçlarla yapılır. Amortisör üst kule bağlantılarında amortisör üst takozu kullanılır. Zamanla boşluk yapabilir ve değiştirilmesi gerekir.
Salıncak Kolu Burçlar (Ön Takım Burçları) Tekerlekler gövdeye salıncak kollarıyla bağlanırlar, salıncak kolları; tekerleğin yukarı-aşağı hareket etmesine izin verir. Salıncak kollarının tekerlek (aks taşıyıcısı) bağlantısında rotiller kullanılırken, salıncaklar gövdeye kauçuk-metal burçlarla bağlanırlar. Burçlar, daha titreşimsiz ve sessiz çalışma imkanı sağlar. Burçların zamanla boşluk yapmaları sese ve titreşime yol açar, değiştirilmeleri gerekir.
Stabilizatör (Viraj Denge-Burulma Çubuğu) Burçları Viraj denge çubuğunun gövde bağlantısı, iki adet kauçuk burçla sağlanır; boşluksuz, sessiz ve titreşimsiz çalışma bu burçlarla sağlanır. Boşluk-ses yaptığında değiştirilmesi gerekir.
Aks Körükleri Görevi ve Yapısı Aks Körükleri:Akslarda bulunan sabit hız mafsallarının gres yağı içerisinde çalışmasını ve dış ortamdan korumasını sağlarlar. Önden çekişli araçlarda aks millerinde iki adet aks mafsalı ve iki adet kauçuk aks körüğü bulunur; ilki şanzıman tarafında ikincisi tekerlek-poyra tarafında. Körükler kelepçeli olarak sızdırmaz ve esnek şekilde aks miline sabitlenmiştirler. Aks körüğü yırtılırsa körüğün değiştirilmesi gerekir.
Aks Keçeleri Arkadan çekişli araçların arka dingilinde diferansiyel ve tekerlek tarafında aks keçeleri bulunur. Ön çekişli araçlardaysa, şanzıman (diferansiyel kısmından) çıkışta aks keçesi ve tekerlek tarafında aks keçesi bulunur. Şanzıman yağının aks çıkışından sızmasını engelleyen aks keçeleri kauçuk malzemeden üretilmiştir. Zarar gördüğünde, ezildiğinde yağ kaçağı gözlenir, değiştirilmesi gerekir.
Rot Körükleri Direksiyon dişli kutusundaki hareketi tekerleklere rot kolları iletir. Uzun rot ve kısa rot kollarından, uzun rot direksiyon kutusuna bağlıdır ve bu bağlantının dış ortadaki toz-su-çamur gibi pisliklerden korunmasını kauçuk rot körükleri sağlar.
Kauçuk Contalar Silindir kapak contası, üst kapak (külbütör kapağı) contası, fren ve direksiyon sistemlerindeki hidrolik sızdırmazlık elemanlarında, şanzımanlarda, yakıt sistemlerinde ve bir çok donanımda kauçuk veya kauçuk-metal contalar sızdırmazlık sağlamak amacıyla kullanılmaktadır.
O-Ring’ler Fren, klima, yakıt vb. bir çok donanımda ve bağlantı elemanlarında, rekor bağlantılarında sızdırmazlık elemanı olarak kauçuk o-ringler kullanılır.
|
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |