Oto Hortum Çeşitleri ve Görevleri Motorlu araçların motor ve diğer sistemlerinde akışkanların iletilmesinde kauçuk hortumlar kullanılmaktadır. Otomotivde kullanılan hortumlar çok sıcak, çok soğuk, yüksek basınç, titreşim, hareketli çalışma gibi olumsuz fiziksel şartlara ve iletilen akışkanın türüne göre değişen olumsuz kimyasal şartlara maruz kalırlar. Hortumların esnek, dayanıklı, uzun ömürlü olması ve iyi bir sızdırmazlık sağlaması, kullanılan malzeme kalitesine bağlıdır. İyi bir performans ve uzun kullanım ömrü için doğru yedek parça seçimi büyük önem arz eder.
Radyatör ve Kalorifer Hortumları Motor soğutma suyunun radyatör ve kalorifer peteği gibi donanımlar arasında dolaşmasını sağlayan kauçuk hortumlardır. Bu hortumlarla motorun soğutulması ve araç için ısıtılması sağlanır. Hortum bağlantılarında kelepçeler kullanılmaktadır. Su genleşme kabı ile radyatör bağlantısı da hortum bağlantısıyla sağlanır. Fren Hortumları Fren hortumları, fren ana merkezinden basınçlı olarak fren boruları vasıtasıyla gönderilen basınçlı fren hidrolik yağını, tekerlek fren sistemine iletirler. Hidrolik bağlantıyı, hareketli olan tekerleklere ilettiğinden dolayı esnek olarak çalışabilmeli ve dış ortamla direkt temasta olduğundan dayanıklı olmaları gerekmektedir. Fren hortumları, fren borularına ve tekerlekteki fren silindirine bağlantı rekorları ile bağlanırlar. Fren hortumlarının dayanımını arttırmak için kauçuk ve çelik örgü bir arada kullanılmaktadır.
Debriyaj Hortumu Hidrolik kumandalı debriyaj sistemlerinde, debriyaj pedalının hareketini hidrolik basınca çeviren debriyaj ana merkez silindirinden çıkan hidrolik yağı, debriyaj alt merkezine ileten veya hidrolik debiryaj bilyasına ileten hortumlardır. Hidrolik Direksiyon Hortumu Hidrolik direksiyon pompası, hidrolik yağ kutusu (deposu) ve direksiyon dişli kutusu bağlantılarında, hidrolik yağın iletilmesinde kullanılan hortumlardır.
Emme Manifoldu – Hava Emiş ve Turbo Hortumları Motorun çalışabilmesi için gereken havanın emme manifolduna alınabilmesi için kullanılan hortumlardır. Atmosferik veya turbo beslemeli motorlarda havanın sızdırmaz bir şekilde, titreşimli olarak çalışan motora alınmasını, hava hortumları sağlar. Motor hava besleme sisteminde sızdırmazlık çok önemlidir ve motorun çalışmasını direkt etkiler. Emilen havanın kumandasında ve ölçülmesinde kullanılan sensörler ve elektronik donanımların doğru çalışması için, hava hortumları mutlak sızdırmaz olmalıdırlar. Turbo beslemesi kumandasında kullanılan sensörler ve selenoid valflerin hava bağlantılarında kullanılan hortumların sızdırmazlıkları çok önemlidir.
Yakıt Hortumları (Benzin ve Mazot Hortumları) Araçların yakıt deposundaki yakıtın motora gönderilmesini sağlayan hortum bağlantılardır. Benzinli atmosferik araçlarda yakıt hortumları depodan gelen yakıtı direkt olarak yakıt borusuna (yakıt rampasına) ve enjektörlere iletirken; direkt benzin enjeksiyonlu veya dizel araçlarda yakıtı motordaki yüksek basınç pompasına iletirler. Bağlantıları rekor ve kelepçelerle sağlanırken, kesin olarak sızdırmaz olmalıdırlar. Kauçuk malzemeden yapılan bu hortumlar şeffaf, siyah, çelik veya bez örgülü olabilir.
Karter Havalandırma Sistemi Hortumu Motor üst kapağı ile motor hava emiş borusu arasındaki bağlantıyı sağlar ve motor karterindeki kaçak gazların iletilmesini ve tekrar yakılmasını sağlar.
Fren Servosu Vakum Hortumu Fren servosu ile emme manifoldu arasındaki bağlantıyı sağlayan hortum, motorun vakum etkisinin fren servosuna iletilmesini sağlar. Dizel araçlardaysa vakum hortumu bir vakum pompasına bağlıdır. Sızdırmazlığı çok önemlidir.
|
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |