alexa
Bilus | Bilgi Ustası

Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri

Yazan: bilus | Bilgi Ustası

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

 

Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri

Yüksek yakıt tüketimi, büyük hacimli motorların vergi dezavantajı, emisyon baskıları, düşük ve orta motor devirlerinde yetersiz motor torku vb. sebeplerle, 1,6 litre veya 2 litre atmosferik motorlar artık yerlerini çok daha düşük hacimli ve turbo beslemeli benzinli motorlara bırakmaktadır.

Turbo benzinli motorlarla, küçük hacimli motorlardan daha fazla güç ve daha düşük yakıt tüketimi elde edilmektedir.

Direkt benzin enjeksiyonlu motorlar atmosferik hava beslemeli olabileceği gibi, turbo beslemeli benzinli direkt enjeksiyonlu motorlar olarak çok daha yaygın kullanıma sahiptir.

Örneğin Volkswagen FSI  motorun atmosferik hava beslemeli ve turbo beslemeli serileri vardır.

FSI: fuel stratified injection: katmanlı yakıt enjeksiyonu

TFSI: turbo fuel stratified injection: turbo katmanlı yakıt enjeksiyonu

TSI motor ise tamamen turbo benzinli motordur. TSI motorlar, FSI motorlardan daha az yakmaktadır. TSI motorlar; çift turbolu (hem süperşarj-kompresör ve egzoz turbo şarj beraber) hem de sadece egzoz turbo şarjlı olabilir.  (örneğin: TFSI , TSI).

Renault ise turbo benzinli motor olarak TCe (turbo controlled efficiency) ismiyle megane 4 serisinde kullanmaya başlamıştır. Renault, 0,9 litre motora sahip turbo benzinli motoru Clio serisinde “0,9 TCe”  olarak kullanıma sunmuştur.

Örneğin C sınıfı bir sedan araç olarak Skoda Octavia’da 1 litre turbo benzinli motor olan; 1.0 eco tsi  kullanılmıştır.

 

Turbo Benzinli Motorların Çalışma Prensibi

Benzinli turbo şarjlı motorlarda, egzoz turbo şarjı kullanılarak emme manifolduna yaklaşık 2 barlık mutlak basınçla hava beslemesi yapılabilir. Bir otomobilin en çok kullanılan devir aralıkları olan 1500 – 4000 devir bandında turbonun yeterli hava beslemesi yapmasıyla  yeterli tork artışı sağlanır, böylece yakıt tüketimi azalırken motor performansı artar. Bir motorda elde edilmek istenen, belirli devir bandından (örn: 1500-5000) sabit ve yeterli torku elde etmektir, tork ne kadar düşük devirlerden itibaren artarsa ve arttıktan sonra yükselen motor devrine rağmen sabit kalmayı başarırsa, o motor o kadar iyi yakıt tasarrufu ve performans sağlar.

İçten yanmalı motorlarda hava, emme zamanında emme supaplarının açılmasıyla silindir içerisine alınır. Silindir içerisine alınabilecek hava, “silindir hacmi + yanma odası hacmi” kadar bir hacimdir. Bu hacim, motor tasarımıyla belirlenir ve sabittir.

Atmosferik motorda hava, atmosfer basıncının (1bar) etkisiyle ve emme zamanında pistonun oluşturduğu vakum etkisiyle yanma odasına alınır. Atmosferik motorda teorik olarak silindire alınabilecek en fazla hava miktarı, bu hacim kadardır. Fakat gerçekte, havanın silindire alınması sırasında oluşan akış dirençleri ve supapların açık kalma sürelerinin az oluşu bu hacmin tamamının doldurulmasına engel olur.

Motorlarda turbo şarj kullanılmasıyla volümetrik arttırılmış olur, silindir içerisine alınan hava %100’ü de geçerek, neredeyse 2 kat daha fazla hava emilebilir, ayrıca benzinin direkt olarak yanma odasına püskürtülmesi (direkt enjeksiyon) ve çok hassas olarak istenen hava yakıt karışımının sağlanması, istenen performans ve yakıt tüketimi değerlerinin gerçekleşmesini sağlar.

 

 

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

Benzinli Motorun Çalışma Prensibi ve 4 Zaman


Motor Parçaları ve Görevleri – Motor Donanımları


Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler


Çok Noktalı Enjeksiyon Sistemi ve Parçaları


Atmosferik Benzinli Motor Özellikleri Yönetimi ve Sensörler





Slot Malaysia Situs Judi Bola Demo Pragmatic dan PG Situs Luar Negeri Situs Judi Bola Server thailand Server jepang Server myanmar Situs Pro Myanmar Situs Pro Jepang Situs Pro Rusia Situs Luar Gacor Slot Server Filipina Sweet Bonanza Server Macau Server Kamboja Server Myanmar Slot PG Soft Slot Demo Gratis Server Thailand Login Server Luar Slot Server Luar Slot Server Thailand Server Luar Server Thailand Slot PG Soft Slot Olympus Akun Pro Jepang Slot Server Kamboja Akun Pro Peru Slot Server Kamboja Slot Server Korea Slot Server Luar Slot Server Kamboja Server Luar Negeri Server Singapore Server Luar Negeri Slot Server Thailand Server Myanmar Server Malaysia Server Kamboja Server Jepang Server Filipina Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Filipina Slot Server Thailand Slot Demo Gratis Slot PG Soft Server Luar Server Thailand Server Thailand Server Thailand Server Thailand akun pro slot server thailand slot server jepang slot server malaysia Slot Server Kamboja Slot Server Thailand Slot Server Vietnam Slot server kamboja Slot server singapore Slot Server Kamboja