alexa
Bilus | Bilgi Ustası

Direkt Benzin Enjeksiyonlu Motorların Özellikleri

Yazan: bilus | Bilgi Ustası

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

 

 

Direkt Benzin Enjeksiyonlu Motorların Özellikleri

Benzinli araçlarda çok büyük kullanım alanına sahip olan atmosferik hava beslemeli, çok nokta enjeksiyonlı (MPI) motorlar, giderek yerini direkt enjeksiyonlu benzinli motorlara bırakmaktadır. Örneğin renaul clio 4, megan 4 gibi modeller direkt benzin enjeksiyonlu sisteme geçmiştir.

Direkt benzin enjeksiyonlu motorlar, yakıtı direkt yanma odasına püskürtmektedir. Yakıtın direkt yanma odasına püskürtülmesiyle, hava yakıt karışımı homojen (manifold kanalına püskürtmeli (MPI) motorlardaki gibi) veya katmanlı (kademeli) hava-yakıt karışım şeklinde, veya her iki karışım tipini aynı motorda farklı çalışma modları altında sunulması mümkün olmuştur.

Direkt benzin enjeksiyon sistemi GDI (Gasoline Direct Injection) olarak da adlandırılır.

Direkt benzin enjeksiyonlu motorlar atmosferik hava beslemeli olabileceği gibi, turbo beslemeli benzinli direkt enjeksiyonlu motorlar olarak daha yaygın kullanıma sahiptir.

Örneğin Volkswagen FSI  motorun atmosferik hava beslemeli ve turbo beslemeli serileri vardır.

FSI: fuel stratified injection: katmanlı yakıt enjeksiyonu

TFSI: turbo fuel stratified injection: turbo katmanlı yakıt enjeksiyonu

TSI motor ise tamamen turbo benzinli motordur. TSI motorlar, FSI motorlardan daha az yakmaktadır. TSI motorlar; çift turbolu (hem süperşarj-kompresör ve egzoz turbo şarj beraber) hem de sadece egzoz turbo şarjlı olabilir.  (örneğin: TFSI , TSI).

Renault ise turbo benzinli motor olarak TCe (turbo controlled efficiency) ismiyle megane 4 serisinde kullanmaya başlamıştır.

Bu kısımda atmosferik direkt benzin enjeksiyonlu motorlar ele alınacaktır.

Çok Nokta Enjeksiyon ve Direkt Benzin Enjeksiyonu Arasındaki Temel Farklar

Öncelikle Çok noktadan yakıt püskürtme sistemine kısaca göz atılacak olursa; Çok noktalı benzin enjeksiyon sisteminde, enjektörler (rail borusu – yakıt rampası) emme manifoldunun silindir kapağına bağlandığı kısımda bulunur, enjektörler yakıtı emme supaplarının hemen arkasına püskürtür, emme supapları açıldığında yanma odasına hava ve yakıt karışmış bir halde alınır ve buji ile ateşlenerek yakılır.

Direkt benzin enjeksiyonlu yakıt sistemindeyse, enjektörler direkt olarak yanma odasına benzini püskürtmektedir. Yapısal olarak dizel common rail enjeksiyon sistemine benzemektedir.

Çok noktalı (MPI) yakıt enjeksiyon sisteminin oluşturduğu hava-yakıt karışımına homojen karışım denir. Benzin deposundaki elektrikli benzin pompasının bastığı yaklaşık 3-4 barlık benzin basıncı, enjektörlerin emme manifolduna püskürtme yapması için yeterlidir.

Direkt enjeksiyonda püskürtme basıncı 50-150 bar arasındadır. Yakıt hava karışımı ise hem homojen hem de katmanlı karışımla motor ve yük şartlarına göre çalışabilmektedir. Katmanlı hava yakıt karışımı yakıt ekonomisi sağlamaktadır.

 

Direk Benzin Enjeksiyonlu Motorlar Neden Az Yakar?

Direkt benzin enjeksiyon sistemi, katmanlı (kademeli) karışım oluşturabildiği için ve motoru fakir karışımla çalıştırabildiği için, bu sisteme sahip araçlarda yakıt tüketimi daha düşük olmaktadır.

Direkt Benzin Enjeksiyonlu Motorların Avantajları Nelerdir?

Direkt benzin enjeksiyonlu motorların temel avantajları: daha düşük yakıt tüketimi ve daha düşük egzoz emisyon değerleridir.

Daha düşük yakıt tüketimi, otomobil kullanıcılarının araçtan temel beklentileridir, bununla birlikte bir fosil yakıt petrolün yenilenemeyen bir kaynak olması ve petrol rezervlerinin giderek azalıyor oluşu, çevre kirliliği ve iklim değişikliği gibi önemli sebepler, yakıt tüketiminin aşağı çekilmesini zorunlu kılmıştır.

Motor egzozundan çıkan  karbon monoksit (CO), Yanmamış hidrokarbonlar (HC), Azot oksitler (NOx) gibi gazlar çevreye ve sağlığa zararlı egzoz emisyonlarıdır. Bunlarla birlikte egzozdan karbon dioksit (CO2), Azot (N), Su buharı (H2O) gibi çevreye zararsız gazlar da çıkmaktadır. Egzozdan çıkan zararlı egzoz emisyonları, özellikle Euro 4 egzoz normlarıyla birlikte, 3 yollu katalizör (TWC) ile zararsız hale dönüştürülmektedir, örneğin su buharı ve karbon monoksite. Fakat egzoz gazından çıkan karbon monoksit sağlığa zararsız olsa bile, dünya atmosferine giderek artan oranda salınan karbon dioksit (CO2), küresel ısınmaya sebep olmaktadır. Küresel ısınmanın önüne geçebilmenin yolu, karbon salınımını azaltmaktır, daha az karbon dioksit salınımı için, daha az yakıt tüketmek gereklidir.

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

Benzinli Motorun Çalışma Prensibi ve 4 Zaman


Motor Parçaları ve Görevleri – Motor Donanımları


Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler


Çok Noktalı Enjeksiyon Sistemi ve Parçaları


Atmosferik Benzinli Motor Özellikleri Yönetimi ve Sensörler





Slot Malaysia Situs Judi Bola Demo Pragmatic dan PG Situs Luar Negeri Situs Judi Bola Server thailand Server jepang Server myanmar Situs Pro Myanmar Situs Pro Jepang Situs Pro Rusia Situs Luar Gacor Slot Server Filipina Sweet Bonanza Server Macau Server Kamboja Server Myanmar Slot PG Soft Slot Demo Gratis Server Thailand Login Server Luar Slot Server Luar Slot Server Thailand Server Luar Server Thailand Slot PG Soft Slot Olympus Akun Pro Jepang Slot Server Kamboja Akun Pro Peru Slot Server Kamboja Slot Server Korea Slot Server Luar Slot Server Kamboja Server Luar Negeri Server Singapore Server Luar Negeri Slot Server Thailand Server Myanmar Server Malaysia Server Kamboja Server Jepang Server Filipina Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Filipina Slot Server Thailand Slot Demo Gratis Slot PG Soft Server Luar Server Thailand Server Thailand Server Thailand Server Thailand akun pro slot server thailand slot server jepang slot server malaysia Slot Server Kamboja Slot Server Thailand Slot Server Vietnam Slot server kamboja Slot server singapore Slot Server Kamboja