alexa
Bilus | Bilgi Ustası

Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler

Yazan: bilus | Bilgi Ustası

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

 

 

 

Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler

Genellikle binek araçlarda kullanılan benzinli motorlar, 4 zamanlı motor prensibine göre çalışır. Benzinli motorlar, dizel motorlardan farklı olarak buji ile ateşlemeli olarak çalışırlar ve yüksek motor devirlerinde çalışabilmektedirler.

Benzinli motor, daha yüksek motor devriyle çalışabilmesi, daha sessiz ve titreşimsiz çalışması, toplamda daha fazla güç-hız sunabilmeleri, yüksek motor devrinde daha fazla tork verebilmeleri gibi sebeplerle binek araçlarda tercih edilmektedir.

Benzinli motorlar teknolojik gelişmelere bağlı olarak zaman içerisinde farklı donanımlarla ve sistemlerle  kullanılanıma sunulmuştur. Benzinli motorlardaki temel gelişmeler; enjeksiyon sistemlerinde, ateşleme sistemlerinde, hava besleme sistemlerinde, egzoz emisyon sistemlerinde görülmüştür.

2000’li yıllardan önce ülkemizde yaygın olarak kullanılan karbüratörlü benzinli motorlar, hava-yakıt karışımını çok iyi ayarlayamadığı için oldukça yüksek bir yakıt tüketimine sahipti. Yüksek yakıt tüketimi, karışımın hassas olarak ayarlanamaması, egzoz emisyon standartları karşısında yetersiz kalması gibi sebeplerle Karbüratörlü motorların kullanımı tamamen bırakılmıştır.

Otomotivde bilgisayarlı elektronik sistemlerin giderek yaygın olarak kullanılmaya başlanmasıyla, yakıtın bir elektrovalf olan enjektörlerle püskürtülmesi sayesinde yakıt miktarının hassas olarak ayarlanması, emilen hava miktarının hassas olarak ölçülmesi, karışımın egzoz hattında kullanılan lambda (oksijen) sensörü (kapalı devre yakıt enjeksiyon sistemi) ile sürekli olarak kontrol altında tutulması mümkün olmuştur.

Motorların gelişimi ve dönüşümünde, teknolojik gelişmeler, çevre kirliliği, kullanıcıların daha ekonomik araçlar talep etmeleri çok önemli rol oynamıştır.

Devletler ve uluslararası kuruluşlar (Avrupa birliği gibi), araçların zararlı egzoz emisyonlarını (salınımlarını) azaltmaları için, motorlu araç üreticilerine uyulması gereken normları şart koşmuştur. Egzoz emisyon standartlarını Euro 1 den Euro 6 ‘ya kadar belirli tarihler için belirlemiş, üreticilerin bu standartlara uygun araç üretmelerini zorunlu kılmıştır. Üreticiler, motorların enjeksiyon, ateşleme ve egzoz sistemlerini geliştirmişler, ek donanımlar kullanmışlardır. Örneğin: Katalitik konvertör, EGR sistemi, partikül filtresi (dizel motorlar için) vb.

Araç kullanıcılarının daha düşük yakıt tüketimi beklentileri ve sınırlı kaynak olan petrol ürünlerinin yok olacak olması, üreticileri daha az yakıt yakan ekonomik araçlar üretmeye sevk etmiştir.

İyi motor performansı (güç ve tork) üretilmesi ile; yakıt tasarrufu ve düşük egzoz emisyonları zıt kavramlardır.

Daha az yakan ve daha çevreci motorları, performans kaybı oluşmadan üretebilmek ve kullanıma sunabilmek için; Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU) ile çalıştırılan, gelişmiş yazılımlar kullanılan, onlarca sensörle takip edilen, onlarca aktörle (aktivatörle) kumanda edilen, elektronik – elektrohidrolik –elektropnömatik donanımların kullanıldığı motorlar-araçlar geliştirilmiştir.

 

Benzinli motorların çeşitlerine ve gelişimlerine bakıldığında;

Hava-yakıt karışımının oluşturulma biçimine ve  yanma odasına gönderilme biçimine göre;

*Karbüratörlü Benzinli Motorlar

*Enjeksiyonlu Benzinli Motorlar

-Tek Noktadan Enjeksiyonlu Motorlar,

-Çok Noktadan Enjeksiyonlu Motorlar,

-Direkt Enjeksiyonlu Motorlar

Benzinli Motor Ateşleme Sistemi Çeşitleri:

*Distribütörlü Ateşleme Sistemi (Klasik Ateşleme Sistemi)

*Elektronik Ateşleme Sistemi (Distribütörsüz Ateşleme)

*Direkt Ateşleme Sistemi (Bağımsız Ateşleme Sistemi)

 

Hava Besleme Sistemine Göre Benzinli Motorlar:

*Atmosferik Benzinli Motorlar

*Turbo Şarjlı Benzinli Motorlar (Süperşarjlı (kompresörlü) veya Egzoz Turbo şarjlı veya İkisi bir arada)

 

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

Benzinli Motorun Çalışma Prensibi ve 4 Zaman


Motor Parçaları ve Görevleri – Motor Donanımları


Çok Noktalı Enjeksiyon Sistemi ve Parçaları


Atmosferik Benzinli Motor Özellikleri Yönetimi ve Sensörler


Direkt Benzin Enjeksiyonlu Motorların Özellikleri





Slot Malaysia Situs Judi Bola Demo Pragmatic dan PG Situs Luar Negeri Situs Judi Bola Server thailand Server jepang Server myanmar Situs Pro Myanmar Situs Pro Jepang Situs Pro Rusia Situs Luar Gacor Slot Server Filipina Sweet Bonanza Server Macau Server Kamboja Server Myanmar Slot PG Soft Slot Demo Gratis Server Thailand Login Server Luar Slot Server Luar Slot Server Thailand Server Luar Server Thailand Slot PG Soft Slot Olympus Akun Pro Jepang Slot Server Kamboja Akun Pro Peru Slot Server Kamboja Slot Server Korea Slot Server Luar Slot Server Kamboja Server Luar Negeri Server Singapore Server Luar Negeri Slot Server Thailand Server Myanmar Server Malaysia Server Kamboja Server Jepang Server Filipina Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Filipina Slot Server Thailand Slot Demo Gratis Slot PG Soft Server Luar Server Thailand Server Thailand Server Thailand Server Thailand akun pro slot server thailand slot server jepang slot server malaysia Slot Server Kamboja Slot Server Thailand Slot Server Vietnam Slot server kamboja Slot server singapore Slot Server Kamboja