Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler Genellikle binek araçlarda kullanılan benzinli motorlar, 4 zamanlı motor prensibine göre çalışır. Benzinli motorlar, dizel motorlardan farklı olarak buji ile ateşlemeli olarak çalışırlar ve yüksek motor devirlerinde çalışabilmektedirler. Benzinli motor, daha yüksek motor devriyle çalışabilmesi, daha sessiz ve titreşimsiz çalışması, toplamda daha fazla güç-hız sunabilmeleri, yüksek motor devrinde daha fazla tork verebilmeleri gibi sebeplerle binek araçlarda tercih edilmektedir. Benzinli motorlar teknolojik gelişmelere bağlı olarak zaman içerisinde farklı donanımlarla ve sistemlerle kullanılanıma sunulmuştur. Benzinli motorlardaki temel gelişmeler; enjeksiyon sistemlerinde, ateşleme sistemlerinde, hava besleme sistemlerinde, egzoz emisyon sistemlerinde görülmüştür. 2000’li yıllardan önce ülkemizde yaygın olarak kullanılan karbüratörlü benzinli motorlar, hava-yakıt karışımını çok iyi ayarlayamadığı için oldukça yüksek bir yakıt tüketimine sahipti. Yüksek yakıt tüketimi, karışımın hassas olarak ayarlanamaması, egzoz emisyon standartları karşısında yetersiz kalması gibi sebeplerle Karbüratörlü motorların kullanımı tamamen bırakılmıştır. Otomotivde bilgisayarlı elektronik sistemlerin giderek yaygın olarak kullanılmaya başlanmasıyla, yakıtın bir elektrovalf olan enjektörlerle püskürtülmesi sayesinde yakıt miktarının hassas olarak ayarlanması, emilen hava miktarının hassas olarak ölçülmesi, karışımın egzoz hattında kullanılan lambda (oksijen) sensörü (kapalı devre yakıt enjeksiyon sistemi) ile sürekli olarak kontrol altında tutulması mümkün olmuştur. Motorların gelişimi ve dönüşümünde, teknolojik gelişmeler, çevre kirliliği, kullanıcıların daha ekonomik araçlar talep etmeleri çok önemli rol oynamıştır. Devletler ve uluslararası kuruluşlar (Avrupa birliği gibi), araçların zararlı egzoz emisyonlarını (salınımlarını) azaltmaları için, motorlu araç üreticilerine uyulması gereken normları şart koşmuştur. Egzoz emisyon standartlarını Euro 1 den Euro 6 ‘ya kadar belirli tarihler için belirlemiş, üreticilerin bu standartlara uygun araç üretmelerini zorunlu kılmıştır. Üreticiler, motorların enjeksiyon, ateşleme ve egzoz sistemlerini geliştirmişler, ek donanımlar kullanmışlardır. Örneğin: Katalitik konvertör, EGR sistemi, partikül filtresi (dizel motorlar için) vb. Araç kullanıcılarının daha düşük yakıt tüketimi beklentileri ve sınırlı kaynak olan petrol ürünlerinin yok olacak olması, üreticileri daha az yakıt yakan ekonomik araçlar üretmeye sevk etmiştir. İyi motor performansı (güç ve tork) üretilmesi ile; yakıt tasarrufu ve düşük egzoz emisyonları zıt kavramlardır. Daha az yakan ve daha çevreci motorları, performans kaybı oluşmadan üretebilmek ve kullanıma sunabilmek için; Elektronik Kontrol Ünitesi (ECU) ile çalıştırılan, gelişmiş yazılımlar kullanılan, onlarca sensörle takip edilen, onlarca aktörle (aktivatörle) kumanda edilen, elektronik – elektrohidrolik –elektropnömatik donanımların kullanıldığı motorlar-araçlar geliştirilmiştir.
Benzinli motorların çeşitlerine ve gelişimlerine bakıldığında; Hava-yakıt karışımının oluşturulma biçimine ve yanma odasına gönderilme biçimine göre; *Karbüratörlü Benzinli Motorlar *Enjeksiyonlu Benzinli Motorlar -Tek Noktadan Enjeksiyonlu Motorlar, -Çok Noktadan Enjeksiyonlu Motorlar, -Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Benzinli Motor Ateşleme Sistemi Çeşitleri: *Distribütörlü Ateşleme Sistemi (Klasik Ateşleme Sistemi) *Elektronik Ateşleme Sistemi (Distribütörsüz Ateşleme) *Direkt Ateşleme Sistemi (Bağımsız Ateşleme Sistemi)
Hava Besleme Sistemine Göre Benzinli Motorlar: *Atmosferik Benzinli Motorlar *Turbo Şarjlı Benzinli Motorlar (Süperşarjlı (kompresörlü) veya Egzoz Turbo şarjlı veya İkisi bir arada)
|
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |