alexa
Bilus | Bilgi Ustası

Motor Parçaları ve Görevleri – Motor Donanımları

Yazan: bilus | Bilgi Ustası

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

 

 

Motor Mekanik Parçaları ve Motor Donanımları

İçten yanmalı motoru oluşturan ve çalışmasını sağlayan mekanik parçalar şunlardır:

Sabit motor parçaları;

*Motor bloğu: Motor silindirlerini barındıran ve tüm motor parçalarını üzerinde toplayan ana kısımdır. Yanma ve güç burada oluşur.

*Silindir Kapağı: Motor bloğuna sızdırmaz olarak kapaklık eder, supaplar ve eksantrik milleri, bujiler bu kısımda bulunur.

*Külbütör Kapağı (üst kapak): Silindir kapağını, eksantrik milini ve supapları örten kapaktır. Plastik veya alüminyum olabilir.

*Karter: Motor bloğunun ve krank kutusunun alt kısmını kapatır ve motor yağına depoluk eder.

*Emme manifoldu: Yanmanın meydana gelmesi için gereken temiz havanın emme supaplarına ve oradan da silindirlerin içerisine alınmasını sağlar. Binek araçlar eskiden alüminyum olan manifold artık plastikten yapılmakta.

*Egzoz manifoldu: Motorda yanmadan sonra oluşan çok sıcak ve basınçlı egzoz gazlarının motordan egzoz hattına tahliye edilmesini sağlar.

Bunlar aynı zamanda olarak da sayılabilir.

Hareketli motor parçaları;

*Pistonlar: Yanma odasının sızdırmazlığını ve 4 zamanın oluşmasını sağlayan pistonlar, motorda gücün üretilmesini sağlarlar. Yanma odasındaki yanma basıncıyla oluşan kuvveti, biyel kolu ve krank miline ileterek motorun dönmesini-çalışmasını sağlarlar.

*Biyel kolu: Üst kısmı piston pimi ile pistonlara, alt kısmı biyel yatağıyla krank miline bağlı olan biyel kolu, pistonun çalışmasını ve kuvvetin piston ve krank mili arasındaki iletimini sağlar.

*Krank mili: Silindirde oluşan doğrusal hareketi, biyel kolu ile birlikte dairesel harekete, motor torkuna dönüştüren , motor gücünün ve torkunun üretildiği temel parçadır.

*Eksantrik (kam) mili: Silindir kapağında bulunan eksantrik mili, emme ve egzoz supaplarını açıp kapatarak supapların çalışmasını sağlar. Çoğu motorda emme ve egzoz supapları için ayrı eksantrik mili bulunur (DOHC), çift eksantriklidir.

*Supaplar (emme ve egzoz supapları): Silindirlere havanın (hava+yakıt) alınmasını ve egzoz kanalından egzoz gazlarının atılmasını sağlayan, eksantrik milinin çalıştırdığı parçalardır.

 

Motorda Bulunan Donanımlar ve Sistemler

*Emme Sistemi (hava besleme sistemi)

*Egzoz sistemi

*Yağlama Sistemi

*Soğutma Sistemi

*Supap sistemi

*Ateşleme sistemi

*Marj Sistemi

*Şarj Sistemi

*Enjeksiyon sistemi

*Yakıt Besleme sistemi

*Karter havalandırma sistemi

*Yakıt buharı geri dönüş sistemi (Evap sistemi)

* Motor elektroniği ve Motor kontrol ünitesi (ECU: Elektronik kontrol ünitesi)

*Sensörler ve aktörler (aktivatörler)

 

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

Benzinli Motorun Çalışma Prensibi ve 4 Zaman


Yakıt Enjeksiyon Sistemleri ve Motor Elektroniğindeki Gelişmeler


Direkt Benzin Enjeksiyonlu Motorların Özellikleri


Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım


Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması