alexa
Bilus | Bilgi Ustası

Lastiklerin İçten veya Dıştan Aşınması - Lastik Basıncının Etkileri

Yazan: bilus | Bilgi Ustası

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

 

Lastiklerin İçten veya Dıştan Aşınmasının Sebepleri

Araç lastiklerinin düzensiz veya aşırı aşınmasının sebebi, genelde aracın yanlış hava basıncıyla kullanılması veya aracın ön düzen ayarlarının (rot-balans, kamber) bozulmuş olmasının veya yanlış ayarlanmasıdır.

Lastiklerin Dıştan Aşınması (Lastik Dıştan Yiyor): Lastik hava basıncı, olması gerekenden daha az ise, yani az havayla lastikler kullanılıyorsa lastiklerin dış kenarları aşınır (lastiğin omuzları aşınır, orta kısmı daha az aşınır).

Lastik İçten Aşınma (Lastiğin Ortadan Aşınması - Lastik İçten Yiyor): Lastik basıncı çok fazla olduğunda ve aracın yüksek lastik basıncıyla kullanılması durumunda, lastiğin orta kısmı, yan kısımlardan daha fazla aşınır.

Lastikler Dıştan Aşınıyor (Lastik Dıştan Yiyor): Lastiğin sadece bir kenarından (genelde dış kenarından) aşınmasının en temel sebebi, kamber açısının fazla olması (aşırı kamber verilmiş lastikler) veya toe açısının bozuk olması (rot ayarının bozuk olmasıdır). Lastiğin sadece bir kenarın aşınması genellikle kamber açısı değiştirilmiş araçlarda görülmektedir. Tavsiye edilmeyen bir durumdur. Eğer aracın kamber açısı bilerek değiştirilmemişse, süspansiyon salıncak kollarında gevşeme – eğilme gibi arızalar meydana gelmiş olabilir.

 

Lastik Hava Basıncı Az Olursa Ne Olur?

Lastiklerin hava basıncı düşükken kullanılması durumunda;

* Yakıt sarfiyatı çok artar.

* Lastikler dış kenarlardan (omuzlardan) aşınır.

* Direksiyon tepkisi azalır, dönüşler zorlaşır.

* Aracın çekiş kuvveti düşer, hızlanması zorlaşır.

* Lastiğin yuvarlanma direnci çok artar, bu durumda lastik çok ısınır, öyle ki yüksek hızlarda lastik yanabilir. Yanmasa bile lastiğin ömrü kısalmış olur.

* Düşük lastik basıncı, aracın yol tutuşunu ve sürüş güvenliğini azaltır.

* Tekerleklerde balanssızlık (lastiklerden kaynaklanan) ve bunun sonucunda direksiyonda titreme meydana gelebilir.

 

 

Lastik Hava Basıncı Fazla Olursa Ne Olur?

* Lastik hava basıncı olması gerekenden fazla olursa, lastik yüzeyi ortadan aşınır.

* Lastiklerin havası fazla olursa, aracın konforu azalır, titreşim veya zıplama görülür.

* Lastiğin yola olan temas yüzeyi azalacağından, aracın yol tutuşu ve viraj performansı azalır.

* Lastiğin bez örgü yapıları (karkas) ve lastik-kauçuk kısımları aşırı ısınmayla da beraber yapısal olarak bozulur.

 

Lastik Basıncı Kaç Olmalı?

Lastik basınçları düzeli olarak kontrol edilmeli ve üretici firmanın katalog değerlerine göre ayarlanmalıdır. Lastik basınç birimi “psi” ‘dir (“piesay” diye okunur). Bu basınç değeri binek otomobillerde yaklaşık 28-34 psi arasında, aracın marka ve modeline göre değişmektedir.

Lastik basınçlarınde “bar” birimi genellikle kullanılmaz.

Örneğin 30 psi lastik basıncının karşılığı bar olarak 2,06 bardır. 32 psi basıncın bar karşılığı 2,20 bardır. 2 barlık bir basıncın ayarlanması hassas olarak yapılamaz ama psi birimi kullanılırsa, basınç hassas olarak ayarlanabilir. 

Bu makalenin veya bir parçasının (kaynak göstererek bile olsa)
kopyalanması ve başka yerde yayınlanması kesinlikle yasaktır.

Lastik Nedir? İyi Lastik Nasıl Anlaşılır?


Radyal ve Diyagonal Lastik Nedir?


Lastiklerin Üzerindeki Rakamların ve Harflerin Anlamları


Lastikler Ne Zaman Değiştirilmeli? Aşınmış Lastik Nasıl Anlaşılır?


İmdat Freni Nedir Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır?





Slot Malaysia Situs Judi Bola Demo Pragmatic dan PG Situs Luar Negeri Situs Judi Bola Server thailand Server jepang Server myanmar Situs Pro Myanmar Situs Pro Jepang Situs Pro Rusia Situs Luar Gacor Slot Server Filipina Sweet Bonanza Server Macau Server Kamboja Server Myanmar Slot PG Soft Slot Demo Gratis Server Thailand Login Server Luar Slot Server Luar Slot Server Thailand Server Luar Server Thailand Slot PG Soft Slot Olympus Akun Pro Jepang Slot Server Kamboja Akun Pro Peru Slot Server Kamboja Slot Server Korea Slot Server Luar Slot Server Kamboja Server Luar Negeri Server Singapore Server Luar Negeri Slot Server Thailand Server Myanmar Server Malaysia Server Kamboja Server Jepang Server Filipina Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Luar Slot Server Filipina Slot Server Thailand Slot Demo Gratis Slot PG Soft Server Luar Server Thailand Server Thailand Server Thailand Server Thailand akun pro slot server thailand slot server jepang slot server malaysia Slot Server Kamboja Slot Server Thailand Slot Server Vietnam Slot server kamboja Slot server singapore Slot Server Kamboja