Lastiklerin İçten veya Dıştan Aşınmasının Sebepleri
Araç lastiklerinin düzensiz veya aşırı aşınmasının sebebi, genelde aracın yanlış hava basıncıyla kullanılması veya aracın ön düzen ayarlarının (rot-balans, kamber) bozulmuş olmasının veya yanlış ayarlanmasıdır.
Lastiklerin Dıştan Aşınması (Lastik Dıştan Yiyor): Lastik hava basıncı, olması gerekenden daha az ise, yani az havayla lastikler kullanılıyorsa lastiklerin dış kenarları aşınır (lastiğin omuzları aşınır, orta kısmı daha az aşınır).
Lastik İçten Aşınma (Lastiğin Ortadan Aşınması - Lastik İçten Yiyor): Lastik basıncı çok fazla olduğunda ve aracın yüksek lastik basıncıyla kullanılması durumunda, lastiğin orta kısmı, yan kısımlardan daha fazla aşınır.
Lastikler Dıştan Aşınıyor (Lastik Dıştan Yiyor): Lastiğin sadece bir kenarından (genelde dış kenarından) aşınmasının en temel sebebi, kamber açısının fazla olması (aşırı kamber verilmiş lastikler) veya toe açısının bozuk olması (rot ayarının bozuk olmasıdır). Lastiğin sadece bir kenarın aşınması genellikle kamber açısı değiştirilmiş araçlarda görülmektedir. Tavsiye edilmeyen bir durumdur. Eğer aracın kamber açısı bilerek değiştirilmemişse, süspansiyon salıncak kollarında gevşeme – eğilme gibi arızalar meydana gelmiş olabilir.
Lastik Hava Basıncı Az Olursa Ne Olur?
Lastiklerin hava basıncı düşükken kullanılması durumunda;
* Yakıt sarfiyatı çok artar.
* Lastikler dış kenarlardan (omuzlardan) aşınır.
* Direksiyon tepkisi azalır, dönüşler zorlaşır.
* Aracın çekiş kuvveti düşer, hızlanması zorlaşır.
* Lastiğin yuvarlanma direnci çok artar, bu durumda lastik çok ısınır, öyle ki yüksek hızlarda lastik yanabilir. Yanmasa bile lastiğin ömrü kısalmış olur.
* Düşük lastik basıncı, aracın yol tutuşunu ve sürüş güvenliğini azaltır.
* Tekerleklerde balanssızlık (lastiklerden kaynaklanan) ve bunun sonucunda direksiyonda titreme meydana gelebilir.
Lastik Hava Basıncı Fazla Olursa Ne Olur?
* Lastik hava basıncı olması gerekenden fazla olursa, lastik yüzeyi ortadan aşınır.
* Lastiklerin havası fazla olursa, aracın konforu azalır, titreşim veya zıplama görülür.
* Lastiğin yola olan temas yüzeyi azalacağından, aracın yol tutuşu ve viraj performansı azalır.
* Lastiğin bez örgü yapıları (karkas) ve lastik-kauçuk kısımları aşırı ısınmayla da beraber yapısal olarak bozulur.
Lastik Basıncı Kaç Olmalı?
Lastik basınçları düzeli olarak kontrol edilmeli ve üretici firmanın katalog değerlerine göre ayarlanmalıdır. Lastik basınç birimi “psi” ‘dir (“piesay” diye okunur). Bu basınç değeri binek otomobillerde yaklaşık 28-34 psi arasında, aracın marka ve modeline göre değişmektedir.
Lastik basınçlarınde “bar” birimi genellikle kullanılmaz.
Örneğin 30 psi lastik basıncının karşılığı bar olarak 2,06 bardır. 32 psi basıncın bar karşılığı 2,20 bardır. 2 barlık bir basıncın ayarlanması hassas olarak yapılamaz ama psi birimi kullanılırsa, basınç hassas olarak ayarlanabilir.
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |