Lastikler Ne zaman Değiştirilmeli?
Lastik eskimesini anlamak için, lastiğin dişlerinin aşınma durumuna bakmak dışında, aracın sürüş performansına da bakılabilir, fren mesafesi uzamışsa, abs erken devreye giriyorsa, daha sık patinaj çekiyorsa, araç ıslak yolda kolayca kayıyorsa, yol tutuşu zayıflamışsa, lastiği değiştirmek gerekir.
Lastiğin diş kalınlığı normal olmasına rağmen, lastiğin çok uzun süre kullanılmış olması veya lastiğin kalitesiz olması sebebiyle, yukarıda sayılan olumsuz durumlar görülebilir. Bu durumda da eski lastikler, kaliteli yeni lastiklerle değiştirilmelidir.
Lastik Diş Derinliği Ne Olmalı? (Lastik Aşınma Göstergesi – Çizgisi)
Lastiklerin diş derinliğinin 3 mm’den daha az olmaması önerilmektedir. Yasal olarak lastik aşınma sınırı, diş derinliği 1,6 mm’dir. Lastiğin değiştirilmesi gerektiğini anlamak için diş derinliği ölçülebilir veya lastik üzerindeki lastik aşınma çizgisine bakılabilir. Lastik aşınma çizgisi aşınmaya başlamışsa, yani lastik dişleri aşınıp artık işaretli kısım asfalta sürtmeye başlamışsa, lastik değiştirilmelidir.
(Lastik Diş Ölçümü)
Lastik aşınma göstergesi (çizgisi) nerededir?
Lastik aşınma göstergesi, lastiğin sırt kısmında, dişlerin arasındadır (su oluklarında). Araç üzerindeyken nerede olduğu bulunabilsin diye, lastik yanağına bir işaret oku konmuştur, bu okun gösterdiği hizada lastik yüzeyine bakılırsa yeri bulunabilir.
Lastik Aşınırsa Ne Olur? (Aşınmış Lastiğin Zararları)
Aracın lastiği aşınırsa, diş derinliği 2-3 mm kalırsa, aracın performansına, yol tutuşuna ve sürüş güvenliğine olumsuz etki edecektir.
* Aşınmış lastiklerin yol tutuşu azalır. Virajlarda önden kayma (dalma) veya arkanın savrulması (kıç atma) meydana gelir.
* Aşınmış lastikler, fren mesafesinin uzamasına sebep olur.
*Aşınmış lastikler ABS’nin daha erken devreye girmesine sebep olur.
* Aşınmış lastikler, suda kızaklama oluşmasına sebep olur, yani yağmurlu ve hafif su birikintili yollarda bile, lastikler yol ile olan temasını kaybeder, suyun üzeride kayma eğilimi gösterir ve aracın kontrolü kaybolur.
*Aşınmış lastikler daha çok patinaj yapar, karlı yollarda çekiş kaybolur.
Aşınmış Lastik Nasıl Anlaşılır? (Lastik Eskidiği Nasıl Anlaşılır)
Eskimiş lastiğin durumunun anlaşılması için bir çok belirti vardır. Bunlar yukarıda açıklanan aşınmış lastiğin zararları bölümünde de görülebilmektedir. Lastiğin eskidiğini anlamak için diş derinliğine bakmak gerekir, bunun için dişin derinliği ölçü aletiyle ölçülür, diş derinliği 2-3 mm kalmışsa, o lastik değiştirilmelidir. Bunun dışında lastiklerdeki aşınma göstergesi kısımlar vardır, lastiğin yüzeyi incelenerek bu kısmın aşınıp aşınmadığı kontrol edilebilir.
Lastikler Neden Çok Aşınır?
Lastiklerin çok veya çabuk aşınması, lastiğin kalitesinden, lastiğin yanlış seçiminden veya lastiğin kullanım şartlarından kaynaklanabilir.
Ucuz ve kalitesiz lastikler, daha çabuk aşınır.
Aracın türüne ve kullanım şartlarına (yol ve yük özelliklerine) uymayan lastikler çabuk aşınır.
Çok agresif sürüş tarzı, çok sık ani hızlanma veya yavaşlama, çok yüksek hızlarda aracın kullanılması, aracın çok yüklü kullanılması (özellikle kamyonet ve kamyonlarda), çok bozuk yollarda kullanılması, lastiğin çabuk aşınmasına sebep olur.
Lastiğin hava basıncının uygun seviyede olmaması, lastiğin çabuk aşınmasına eskimesine sebep olur. Lastik havası fazlayken de düşükken de lastik fazla aşınır. Lastiğin temas yüzeyi bozulmuş olacağından, aşınma lastik yüzeyinin belirli kısımlarında yoğunlaşır ve lastik kısa sürede kullanılamaz hale gelir.
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |