Lastik Üzerindeki Rakamlar ve Harfler Ne Anlama Gelir?
Lastik üreticileri, lastik yanağına çeşitli harf ve rakamlardan oluşan bilgiler yazarlar. Lastik üzerinde yazan her kodun bir anlamı vardır. Bu harf ve rakamların neyi ifade ettiklerini kısaca açıklayalım.
Lastik Ebatları Ne Anlama Gelir?
Örnek olarak “205 55 R16 91 H” lastik ebatlarını alalım.
205:Lastiğin (lastik sırtının) genişliğidir, milimetre cinsinden, 205 mm.
55:Lastiğin kesit oranıdır, lastiğin yanak yüksekliğini verir. Burada lastiğin yanak yüksekliği, lastik sırt genişliğinin %55’ine eşitmiş. Yani, (205 x 55 ) / 100 = 112,75 mm. Lastik yanak yüksekliği.
R:Lastiğin (karkas bezlerinin) radyal yapıda olduğunu gösterir. Neredeyse tüm lastiklerde R ifadesi görülür.
16:Lastiğin geçeceği jantın çapını verir. İnç (16”) olarak belirtilir. 16 inç = 40,64 cm’dir.
Lastik Yük İndeksi (LI: Load Index)
91:Lastik üzerindeki yük indeksidir. Bir lastik başına taşıyabileceği maksimum yük miktarını ifade eder. 91 ifadesinin karşılı, 615 kg’dır.
60: 250 kg
65: 290 kg
70: 335 kg
80: 450 kg
90: 600 kg
100: 800 kg
110: 1060 kg
120: 1400 kg
130: 1900 kg
140: 2500 kg
150: 3350 kg
H:Hız sembolüdür. Lastiğin güvenle kullanılabileceği maksimum hız miktarını verir. H’ harfinin hız karşılığın 210 km/h’dir.
Diğer hız harflerinin anlamları :
Q:160 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
Tubeless Lastik:Şambrel bulunmayan lastiklerin üzerinde tubeless yazar. İngilizce “tube” şambrel anlamına gelir. “-less” eki “sız-siz (olmayan)” anlamına gelir, yani tubeless: şambrelsiz anlamına gelir. Söyleyişte “Dubleks” şeklinde dilimize yerleşse de, dubleksin (çift kat) anlamının konuyla ilgisi yoktur.
Lastik Üzerindeki Yazıların Anlamları
DOT: ABD Ulaştırma Bakanlığı (Department of Transportation) anlamına gelen DOT kısaltması, lastiğin abd ulaştırma bakanlığı standartlarına uygun olduğunu belirtir.
XA:Üretici firma fabrika kodu.
UU:Lastik ölçü kodu.
B72:Üretici firmaya göre değişen semboller.
2216:Üretim tarihi. Burada ilk iki hane “22” lastiğin kaçıncı haftada üretildiğini (burada 22. Haftada (haziran) üretildiğini belirtiyor. Son iki hane ise “16” lastiğin üretim yılını, (2016 yılında üretilmiş) belirtiyor.
Lastik Üzerindeki E Harfi
E:E harfi lastiğin ECE standartlarına göre testlerinin yapılıp, bu testlerden geçtiğini, lastiğin Avrupa birliği ülkelerinde kullanımının uygun olduğunu ifade eder. (Economic Comission for Europe : Avrupa ekonomik komisyonu). E harfinin hemen yanında bir sayı bulunur, bu sayı lastiğin üretildiği ülkeyi gösterir. Örneğin E1: Almanya, E37: Türkiye) . Üzerinde E harfi olmayan lastikler avrupa’da satılamaz.
Lastikte M + S Yazısı Ne Demektir ?
Bazı lastiklerin yanakların M + S ifadeleri yazmaktadır, M: Mud; Çamur, S: Snow; Kar anlamına gelmektedir. Bu etikete sahip lastikler diğer lastiklere oranla kötü yol şartlarında yağmurlu-karlı-çamurlu yollarda daha iyi yol tutuşu sağlamaktadır. Fakat tek başına M+S harfleri, o lastiği kış lastiği yapmaz. Kış lastiği sayılabilmesi için üzerinde kar sembolü olması gerekir.
|
Kauçuk Burç Takoz Conta ve Körük Çeşitleri |
|
Otomotivde Kullanılan Kauçuk Hortum Çeşitleri |
|
Sentetik Kauçuk Nedir? Kullanım Alanları Nelerdir? |
|
Doğal Kauçuk Nedir? Özellikleri ve Üretimi Nasıldır? |
|
Volümetrik Verim Nedir? Formülü ve Hesaplanması |
|
Turbo Lag Nedir? Hava Yönlendirme Valfi –Blow Off Çalışması |
|
Turbo Benzinli Motor ve Turbo Şarjın Çalışması |
|
Turbo Benzinli Araçlar ve Motorların Özellikleri |
|
Direkt Enjeksiyonlu Motorlar Parçaları ve Çalışması |
|
Hava Yakıt Karışımı Çeşitleri ve Homojen - Katmanlı Karışım |